ICT Documentation

Ik geloof niet meer in strakke documentatie van IT systemen: rigide databases met 136 veldjes voor ieder componentje, waar je enerzijds een hoop blanco van laat en anderzijds een hoop data niet kwijt kan. Iets anders waar ik evenmin nog in geloof is documentatie en rapportering in office documenten.

OK, een Visio (of Dia) document is visueel heel sterk en kan bondig een hoop nuttige zaken documenteren, dat wel. Maar Informatie verzamelen in Word en Exceldocumenten, per host, per dagrapport, per procedure, per klant, per interne afdeling, …. Het is een bos waar je de bomen niet meer in ziet. Wanneer men nutteloze pogingen onderneemt om een boomstruktuur op te zetten om dit in te catalogeren, dan is dit niets meer dan één “view” op de database die je filesystem eigenlijk is.

Tools als Sharepoint of vele inhouse custom portalen proberen dan een interface te geven die je vlotter kan struktureren, maar de informatie wordt er nog steeds gecentraliseerd in afzonderlijke documenten, die – net als die boomstruktuur – een vaste boundary is op je informatie.

Ik ben geneigd overtuigd te zijn dat een goede Wiki tool hier de optimale oplossing is, doch had nog niet de kans om dit in een echte situatie uit te bouwen.

MediaWiki is dan vaak de eerste waar ik aan denk, doch er zijn er wellicht nog andere die heel geschikt kunnen zijn.

Helemaal afstappen van een relationele database is wellicht – en zeker in grote omgevingen – moeilijker. En voor veel zaken – zoals rapportering – heb je nog ergens de mogelijkheid nodig om bepaalde informatie te verzamelen en te exporteren naar een afzonderlijk documentje.

Anderzijds is het Wiki model, met zijn vele cross-link mogelijkheden – wellicht misschien een onverwacht handige tool om informatie te verzamelen volgens bepaalde ITIL regels, ik denk maar aan relaties tussen configuration items.

Wat denken jullie? Mogen we al onze custom databases buitensmijten of is een Wiki een tool voor amateurs? Wat gebruiken jullie voor je netwerkdocumentie?