ICT quotes van mijn eigen zelven

Ik had deze avond met een geëerde collega een interessante discussie die ertoe leidde dat ik wat praat verkocht. Hier en daar wil ik mezelf even quoten in de hoop mijn ideeên even publiekelijk te toetsen. Mogelijks zit er iets interesants tussen, doch wellicht heeft de nationale drache er gewoon voor gezocht dat ik die hele fles wijn hier nu achter de pc geconsommeerd geconsummeerd heb en gewoon even ferm zat te lullen.

Het begon ergens bij “KMO vs. Enterprise” om over “sysadmin vs. development” te gaan, en het eindigde zoals steeds in een minder samenhangend geheel 🙂 Anyway, bij deze. Ik heb enkele quotes hier gekopieerd, en soms wat geparafraseerd om er een statement uit te halen. Soms zijn die wat zwart/wit, maar ‘t is dus wel de bedoeling er een discussie uit te halen.

  • “Bij sysadmin heb je minder “projecten” (leuker) en meer “onderhoud” (shit oplossen omdat je snel iets moest opzetten zonder er iets deftigs van te maken).”
  • “Goede IT is ongoing core business, geen afzonderlijke “projecten” (dat laatste is een uitvinding van Management.)”
  • “Nee, ik merk te vaak dat IT te vaak in stukjes gekapt wordt die te veel afzonderlijk van mekaar bekeken worden, waardoor het niet efficient gebeurt, terwijl je GOEIE IT maar doet door op lange termijn de juiste coherente beslissingen te nemen.”
  • “Bah, in veel gevallen zijn de mensen het wel eens mits een minimale bandbreedte maar met de nodige foutcorrectie, prob is dat menselijke communicatie weinig foutcorrectie heeft 🙂
  • (men zei me: kmo en product zie ik eerder samengaan – gewoon omdat je met freelance voltijds bij een klant zit – en bij kmo zit je overal maar deeltijds – dus in de gaten zou je producten kunnen ontwikkelen ) “productontwikkeling gaat eigenlijk al te vaak niet samen met kmo support, toch niet als het gaat over sysadmin. In die gaten moet je net vaak meer gewoon support doen, omdat die te vaak heel wat reactiever moet zijn dan proactief. Waarom? Vaak is het probleem om efficient te werken in een KMO gewoon te weinig standaardisatie. En dat gaat nu net wel een heel stuk verder dan standaardiseren op een stuursysteem, een groupware oplossing en een antivirus systeem – het kiezen van steeds dezelfde software oplossingen noem ik geen standaardisering.”

Nota bene. Dit gaat wel over mijn ervaring inzake systeembeheer bij KMO‘s. Wie ervaring heeft met development zal sowieso een andere invalshoek hebben en enterprizzy toestanden zijn ook nog helemaal iets anders.

Developers onder u hebben hier allemaal misschien minder boodschap aan, doch één van mijn punten is nu net dat diensten leveren inzake systeembeheer een bepaalde aanpak nodig heeft die imho moeilijker in stukjes (projecten) te kappen vallen, terwijl alle IT projecten meestal wel net in losse IT projecten ingedeeld worden. Vaak worden software implementaties gewoon bovenop de bestaande IT infrastructuur gebouwd, zonder de gehele coherentie en onderliggende cohesie van die infrastructuur volledig in te schatten.