Electrabel klantendienst

‘t Is niet dat ik er grijs haar van krijg, want die had ik al. Ik ben eerder nog verwonderd dat ik nog haar heb.

De Electrabel klantendienst. Eentje voor op de hoop, hopelijk wordt deze blogpost geen online webfomulier van Electrabel.

Dat is niet hetzelfde als de Electrabel Facturatiedienst.
Dat is niet hetzelfde als de Electrabel Switchingdienst (voor u en ik: de verhuisdienst, voor andere liefhebber: nee, geen swingingdienst).
Ik weet niet welke diensten er nog waren, maar ik heb er nog wel enkele gehoord. Ergens. ‘k Weet het niet zeker, want ik kwam niet altijd op dezelfde terecht.

En dan heb je nog zo iets als Eandis. Maar dat is geen dienst, dat is gewoon een ander bedrijf. Die even slecht communiceert.

Dankzij de het wonder van de vrijmaking en de evolutieleer van het zelfbewuste individu, wordt iedereen meer gelijk dan de andere om zijn ding te doen en de chaostheorie te toetsen aan de wetten van de dynamische systemen.

Enfin, even den bilan opstellen.

  • Op het schitterende idee komen in Maart 2007, om ons BTW nummer aan de elektriek faktuur toe te voegen
  • Hiertoe naar Electrabelvrouw-1 bellen om alles door te geven. Voor de n-de keer doorgeven dat er sinds onze verbouwingen en mijn overname van het kontrakt op dat adres, half 2006, na de plaatsing van een nieuwe dubbel-teller-meter met nacht tarief, er nog steeds een spookmeter is blijven hangen, wellicht uit de tijd dat mijn grootvader zijn elektriciteit ergens in de jaren 60 verbouwd had. Een derde meter op papier die er niet meer hangt dus. Ook even vragen hoe het toch komt dat ik sinds mijn verhuis half 2006 nog geen voorschot facturen kreeg, en dat ik toch wel eens wil beginnen betalen.
  • De meterstanden doorgeven van de drie meters. Twee voor de nieuwe dubbelteller, en zeggen dat de teller van de spookmeter dus niet veranderd is. Want ze moieten natuurlijk wel iets noteren.
  • Op 7 februari 2008 een slotfactuur krijgen over een periode van half 2006 tot Maart 2007 op mijn privé klantennummer, en een faktuur voor de periode April 2007 tot ergens december.
  • Vaststellen dat de slotfaktuur een verbruik van een slordige 7000 kWh aanrekent op de spookmeter. Meterstand 741 tot 7405. Duidelijk een tikfout van de vriendelijke klantenondienstdame.
  • Totaal op te hoesten bedrag een slordige honderduizend frankskes.
  • Boze fax sturen. Fout op het oude klantnummer maar intussen alle fakturen protesteren.Een week later telefoon, veel uitleg, men gaat Eandis verwittigen die dan iemand moet sturen om vast te stellen dat die meter er niet is. Ze hadden dat natuurlijk niet gezien bij het plaatsen van de andere. Zo geschiede en in maart 2008 komt Eandisman, en hij zag dat het goed was. Alé, dat ik gelijk had.
  • Begin April krijg ik dan 2 credietnota’s en 2 nieuwe fakturen. Een set op het oude en een set op het nieuwe. Tiens, op het nieuwe was er pertangs niets verkeerd. Behalve dat die die spookmeter vermeldde, maar zonder verbuik.
  • Set 1: creditering voor het juiste bedrag van de fout factuur, maar de detail van de tellers en aanrekeningen kloppen langs geen kanten. Een drukfout zou men mij later vertellen. Nieuwe factuur voor exact dezelfde meterstanden inclusief spookmeter en hetzelfde kWh verbruik (!), met een detail die niet te vergelijken valt, en een duurder eindtotaal. WTF?
  • Set 2: creditering en herfacturatie voor hetzelfde verbruik. Maar plots lager bedrag. ‘t Kon slechter, maar WTF?
  • Aangetekend schrijven. Ingebrekestelling. Heel de rimram nog eens uitleggen. Dreigen met gerechtelijke stappen voor willekeurig facturatie.
  • 2 weken later, nieuwe set van creditnota + herfakturatie, enkel op nieuw klantnummer. Ditmaal zonder de spookmeter – jochei! – met een extra faktuiur voor een inmiddels bijkomende periode (Eandisman had de meterstande opgenomen! Maar dat scheen volgen Electrabelman-36 een schatting te zijn), met lagere geschatte verbruiken over nog te meten periodes en – jochei!-2 – een nog lager totaalbedrag. Vreselijk ondorozichtig, maar het leek wel in orde nu.
  • Nog beke wachten op de nieuwe set credit/factuur voor oude klantnummer. Die set heette Godot.
  • Vorige week bellen, maar ach! ‘t was al bijna 17u en helpdeskvrouw-37 kan me niet mleer doorverbinden met SuperElectrabelDienst die om 16u30 al stopt. Belofte dat ze gingen kontakteren. Ook Godot.
  • Vandaag nog es bellen. Men had al snel door dat er iets mis was op mijn dossier. Ik denk dat de laatste madam iets te veel door ondergetekende héél beleefd uitgescheten was, en wellicht met ASCII-art een flikkerlicht getekend had in de laatste CMS-entry van mijn dossier. Men verbindt mij door met de interne dienst. Je weet wel, die waar een soort van Witte Engel BOFH’s zitten die geen externe nummer hebben.
  • Twee uur later, en veel uitleg de belofte dat het nu wel in orde komt. Blijkbaar is op het oude klantnummer de spookmeter nog niet weg, en moet EANDIS dat nog bevestigen. Geen probleem op het nieuwe klantnummer meneer. Ja dat weet ik, daar is die spookmeter al weg. Heu, dat is wel hetzelfde adres hé? – Ja meneer. Eandis moet dat ook nog bevestigen meneer. – Ha. OK. Heu. Hm? Bon. OK.
    De belofte dat hij dat dadelijk ging tsjekken en me die herfacturatie bezorgen. Liefst wel ja, ‘t zal een 800 Euro schelen gok ik.
  • En hoe zit dat nu met die facturatie verschillen? Is Walter zijn Rad soms aan uw facturatie programma gekoppeld? – Hm. Ja. Hij proberde te helpen, maar dat zal een vrag zijn voor de facturatie dienst meneer. Hier op switching wet ik daar eigenlijk niets van.
  • Gedaan gekregen dat hij me doorschakelt met factuurman en hij zelf 5 minuten lang mijn problemen uitlegt zodat ik het niet zelf weerl mag uitleggen.
  • Samen met factuurman alle facturen en creditnota’s uitgespit, en het jamer gevonden had dat ik nog geen boardroom met een grote tafel heb waarop ik die facturen allemaal kan uitleggen om dat overzichtelijk te houden. Uiteindelijk een aanvaardbare uitleg gekregen die me tevreden steld en die ik onmogelijk kan reproduceren. Focus op onthouden dat ik content ben op dat vlak.

Uiteindelijk nog steeds wachten op een juiste factuur voor periode juni 2006-maart 2007. Hopelijk een ander toneelstuk.