Managing community to handle content

Dries heeft het over een keynote van Eben Moglen op de laatste Plone conference. Ik had ze nog niet gelezen, maar Dries’ samenvatting brengt me aan het denken.

… why he thinks that managing content is not important, and why managing community is.

Niet zozeer de informatie zelf moet gemanaged worden, maar wel de mensen die de informatie beheren. Want als je mensen ongestruktureerd laat doen, maken ze er een zootje, zoals de wetten van de fysika voorschrijven.

Da’s wat ik ook vaststel in een “office document” omgeving: de content komt terecht in een een resem documenten in een ééndimensionale struktuur zonder verdere samenhang. Waarom wordt de energie niet in de juiste banen geleid? Niet de juiste tools, niet de juiste vrijheden?

Uiteraard is de tool op zich niet zaligmakend, maar die moet in eerste instantie wel de mogelijkheid geven om vlot de procesgang van sociale netwerken (ja, ook binnen het bedrijf) te modelleren.

Eigenlijk gaat dit voor een groot stuk ook over usability in de software. Ik ben vaak verbaasd hoe weinig mensen zich echt storen aan weinig gebruiksvriendelijke software. De parabel van de aapjes comes to mind. Maar denk er zelf eens over na: welke helpdesk software vond je zelf echt handig en leuk om mee te werken? Ik vermoed ook hier deze die niet alles in rigide veldjes en records modelleert.